Ny bog om digital journalistik

Digital journalistik er et relativt nyt fænomen, der på én gang udfordrer og viderefører journalistikken, som den har set ud gennem det seneste århundrede. For digital journalistik omfatter brugerdeltagelse, deadlines hvert 5. minut og mediekonvergens såvel som traditionelle redaktionelle rutiner og klassiske journalistiske værdier. På den måde er det en paradoksal størrelse, der spænder over både forandring og kontinuitet, og som fortsat rummer et stort udviklingspotentiale i det digitaliserede samfund.

Bogen Digital journalistik er en kort og letlæst introduktion til den digitale journalistik og dens formater, forandringer og forretningsmodeller. Fokusset er primært på danske forhold, men der inddrages også eksempler fra den internationale medieverden.

Bogen er skrevet af Aske Kammer, der er adjunkt ved IT-Universitetet i København og medlem af Design, Innovation og DigitaliseringsLab (DID-Lab). Den er primært rettet mod medie-, journalistik- og kommunikationsstuderende – men den kan også sagtens læses af alle andre, der er interesserede i journalistikken og dens udvikling i den ændret sammenhæng, som digitalisering har afstedkommet.

Digital journalistik er netop udkommet på forlaget Samfundslitteratur.